Tot ce trebuie să știm despre lubrifierea rulmenților
in Mentenanță în industrie, Întreținerea utilajelor AGROLubrifierea rulmenților joacă unul dintre cele mai importante roluri în viața acestora. Și când spunem viața, ne gândim și la performanța lor, și la durata de viață a componentelor acestora. Ce face lubrifierea de fapt?! Lubrifierea reduce fricțiunea dintre piesele în mișcare, mai precis căile de rulare și elementele rotative.
Dar știați și faptul că lubrifierea incorectă sau lipsa lubrifierii periodice, sunt cele mai frecvente probleme constatate cu ocazia mentenanței periodice?!
Iată și câteva considerente ce atestă importanța lubrifierii:
• Lubrifierea corectă protejează împotriva coroziunii
• Protejează rulmenții, etanșându-i față de impuritățile rezultate atât din interior (particule metalice) cât și din exterior
• Asigură o rulare lină
• Asigură transferul de energie/căldură rezultate din frecare
Pentru a vă putea sprijini, cu cele mai up to date informații privind lubrifierea corectă a rulmenților, am apelat la experții de la Leco, care au aproape 30 de ani experiență în domeniu. Având în vedere că, dorim să vă ajutăm în extinderea duratei de viață a rulmenților, am structurat acest articol în așa fel, încât să vă relatăm succint, despre următoarele teme: alegerea lubrifianților potriviți pentru diferitele aplicații, metode de lubrifiere corectă şi bune practici în extinderea vieții rulmenților. Să luăm aceste capitole pe rând.
Alegerea lubrifiantului potrivit diferitelor aplicații
Sunt două tipuri de lubrifianți: uleiuri și vaseline.
Primul lucru de care depinde alegerea unui lubrifiant este tipul de utilaj în care se va folosi rulmentul, apoi de tipul de rulment pe care îl veți folosi, mărimea acestuia, încărcătura pe care acesta o va purta în timpul operațiunii, viteza de rulare a acestuia, condițiile în care va rula (orientare verticală sau orizontală) și mediul în care va funcționa utilajul sau echipamentul, spun cei de la Leco.
În multe cazuri, ajunge doar să citim instrucțiunile de utilizare, recomandările producătorului, ca să alegem lubrifiantul potrivit, însă trebuie să fim conștienți de faptul că producătorul nu are cum să prevadă toate elementele mai sus amintite, acesta se rezumă la situațiile standard de funcționare a unui rulment sau altul. Având în vedere cele spuse și costurile implicate, fie ele în bani sau în timp, recomandăm apelarea la experții din domeniu.
O altă regulă generală, este că majoritatea rulmenților funcționează bine prin aplicarea minimului necesar de lubrifiant, acesta fiind unul de clasă ușoară. Un bun exemplu în acest sens este în aplicarea lubrifiantului prin stropire sau scufundare. Lubrifianții mai complecși se folosesc în următoarele scenarii:
• Când condițiile de operare solicită acest lucru
• Producătorul menționează acest lucru în instrucțiunile de folosire
• Încărcătura suprasolicită lubrifiantul folosit
Uleiuri
Uleiurile sunt folosite în general când rulmenții trebuie să facă față unor viteze mari de rotație, deci la temperaturi ridicate, atunci când uleiul trebuie să preia, pe lângă ungere și funcția de eliminare a căldurii.
Uleiurile sunt de două feluri: ulei cu consistență minerală, care conține aditivi ce previn oxidarea și coroziunea și uleiuri sintetice. Cele mai des folosite uleiuri au la bază componente petroliere, diesteri, siliconi și fluorocarburi.
Metode de lubrifiere
Lubrifierea se face manual și prin sisteme de lubrifiere centralizate:
• Prin scufundare (metodă numită și sistem de alimentare gravitațională, care, constă dintr-un sistem amplasat deasupra rulmentului, care prin intermediul unui rezervor din care se scurge uleiul, la intervale regulate, asigură ungerea permanentă a acestuia)
• Ungerea cu ceață de ulei (o anumită cantitate de ulei este transformată în ceață și pulverizată pe rulment, la intervale regulate)
• Sistem de circulație a uleiului (uleiul dintr-un rezervor este pompat în diferite puncte de lubrifiere)
O caracteristică ce trebuie luată în considerarea când alegem un ulei sau altul este vâscozitatea acestuia. Vâscozitatea este redată de indicele de vâscozitate. Vâscozitatea unui ulei variază în funcție de schimbările de temperatură: cu cât temperatura este mai mare, vâscozitatea uleiului scade, deci devine mai fluid, cu cât temperatura este mai scăzută cu atât vâscozitatea uleiului este mai mare.
Vaseline
Grăsimile folosite ca lubrifianți sunt alcătuiți din trei componente: aditivi (de obicei inhibitori de coroziune), ulei de bază și un agent de îngroșare. Potrivit NLGI (National Lubricating Grease Institute) clasa de consistență a grăsimii indică dispersarea acestuia în interiorul rulmentului. O caracteristică superioară a grăsimilor față de uleiuri este că acestea vor rămâne mai mult timp în locul aplicat și rulmenții pot fi montați direct cu vaselină fără a fi nevoie să se adauge acesta în mod periodic.
Cu toate acestea este important de reținut că, indiferent de tipul de lubrifiant folosit, acesta își pierde din proprietăți, în timp, de aceea necesită mentenanță periodică.
În cele ce urmează, așa cum am promis, în prezentarea acestui articol, vă vom arăta cele mai des întâlnite defecțiuni apărute în urma aplicării lubrifianților într-un mod eronat sau daunele produse de neefectuarea mentenanței periodice atunci când aceasta era prevăzut. Așadar:
• Neefectuarea mentenanței la timpul potrivit, duce la pierderea lubrifiantului și cu aceasta defectarea echipamentului
• Aplicarea unei cantități mai mari de lubrifiant va duce la ridicarea temperaturii în mod excesiv
• După cum am mai menționat, după o anumită perioadă de timp, lubrifianții se degradează în urma excesului de greutate sau a temperaturii mult prea mari din rulment
• Nealegerea unui lubrifiant corespunzător este la fel crucial în ceea ce privește durata de viață a unui rulment. Recomandăm folosirea aceluiași lubrifiant de fiecare dată, dat fiind faptul că, nu toate tipurile de lubrifianți sunt compatibili. Asigurați-vă că ați citit instrucțiunile producătorului sau cereți sfatului specialiștilor din domeniu
Ce puteți face să omiteți aceste greșeli?! Iată câteva sfaturi și în acest sens.
Bune practici
Primul pas, în sens de prevenție, este curățarea. Astfel eliminați orice urmă de lubrifianți, anticorozivi și grăsimi de pe rulmenți pentru a preveni orice fel de incompatibilități între vechiul și noul lubrifiant aplicat. Asigurați-vă că utilizați un solvent, care nu lasă în urmă niciun fel de reziduu.
Al doilea pas preventiv ,ar fi, alegerea corectă a lubrifianților pentru că, așa cum am mai amintit, de aici provin o serie de probleme. Reamintim că pentru a alege lubrifiantul corect trebuie să acordați o atenție deosebită următoarelor: viteza la care va rula rulmentul, designul acestuia, mediul de operarea a rulmentului, gradul de etanșare a acestuia.
Al treilea pas de prevenire a erorilor este aplicarea lubrifiantului punând accent și pe cantitatea de lubrifiant aplicat. De cele mai multe ori, producătorul va menționa acest lucru în instrucțiuni, pentru a vă ajuta, rămâne doar să vă informaţi bine înainte de a aplica lubrifiantul.
Cu orice fel de informații suplimentare echipa de la Leco vă stă la dispoziție prin toate căile de comunicare și cu o gamă variată de lubrifianți: [email protected]