Motive de eșuare a rulmenților
in Mentenanță în industrieNatura lucrurilor este acea de a eșua câteodată, chiar dacă totul este proiectat să dureze în timp. Așa este și în cazul rulmenților desigur, dar mai există și ceea ce numim liberul arbitru, adică, în cazul nostru prevenția: este ceea ce putem face noi pentru a preveni, evita, unele probleme, care ne vor îngreuna viața din punct de vedere financiar și din punct de vedere al timpului nostru prețios.
Acest articol vă va călăuzi prin acele cauze primare care ar putea contribui la eșecul prematur al rulmenților și printre metodele de ocolire a acestor eșecuri.
Lubrifierea:
Acei producători, care își permit și partea de cercetare, din motivul inovării și îmbunătățirii produsului scos pe piață, fac nenumărate studii, iar cele mai recente dintre aceştia arată că, circa 80% din cauzele eșuării rulmenților, sunt produse de lubrifierea eronată a acestora, prin supraîncălzirea sau uzura lor excesivă.
De unde știm că un rulment se supraîncălzește, este suprasolicitat?!
Dacă vă uitați atent la un rulment veți observa pe elementul de rulare pete de colorare, contururi albastre sau maro.
Iată cum remediați acest lucru: utilizați lubrifiantul adecvat conform producătorului și mediului de operare al rulmentului, în cantitate corespunzătoare și relubrifiați periodic.
Contaminarea:
După cum știm rulmenții sunt extrem de sensibili când vine vorba de contaminare, și pentru că țin toate lucrurile în mișcare indiferent de utilaj și de mediul în care aceştia operează, trebuie să fim foarte atenți. Despre ce fel de contaminări ar fi vorba? Orice substanțe chimice cu care vine în contact rulmentul, de la soluții de curățare la particule de noroi, pietriș, etc. care provin din mediul în care aceste utilaje operează, inclusiv mâinile noastre pot contamina rulmenții sau faptul că nu au fost depozitați în condiții adecvate.
Ce putem face pentru a evita contaminarea?: verificarea periodică este iarăși una dintre cele mai bune soluții. Verificați, dacă este posibil, periodic dacă rulmenții au urme pe calea de rulare, acest fapt ar indica că au fost contaminați cu contaminare solidă, apoi dacă s-au ales cu contaminări chimice veți observa decolorări în lubrifiantul folosit sau veți observa malfuncțiuni la rulment: supraîncălzire, coroziune.
Montare necorespunzătoare:
În multe cazuri, rulmenții trebuie montați pe inele rotative și fixate printr-o presă. Acestea sunt situații în care erorile pot apărea cu o probabilitate mai mare, dat fiind faptul că aceștia se pot îndoi, uza, inelele se pot rupe, etc. Sfatul nostru este să urmați instrucțiunile de montare cu care vine fiecare rulment.
Nealinierea corectă:
Nealinierea corectă a arborilor, a fuliilor și tensionarea incorectă a curelelor poate produce vibrații, deteriorarea arborilor, a carcasei. Orice dezechilibrul, este de fapt, distribuirea neuniformă a masei în jurul axei de rotație.
Iată modalitatea de prevenire: la instalarea rulmenților se vor folosi diferite instrumente. La cele cu alezaj mic se pot folosi niște bucșe pentru a fi montate, la celălalte, în funcție de aplicație, se vor folosi prese sau metoda termică. În ceea ce privește presele, în primul rând, trebuie să fim foarte atenți la utilizarea și manipularea acestor instrumente dat fiind faptul că orice manipulare incorectă poate duce la deteriorarea rulmentului. La montarea termică trebuie să fim foarte atenți la temperaturi, dar tot așa trebuie să fim atenți şi la mediul de montare, la existența impurităților, lubrifiere, etc.
Coroziunea:
Umiditatea, acidul, fluidele corozive și chiar calitatea proastă a lubrifianților pot duce la corodarea rulmenților.
Apariția unor pete roșiatice pe căile de rulare și în cuști, sunt semne de coroziune.
Cum prevenim astfel de situații? Cum spuneam mai înainte trebuie să acordăm mare atenție depozitării rulmenților, manipulării acestora în mod corespunzător, alegerea rulmenților de calitate, pentru că aceștia sunt fabricați din materiale extrem de rezistente la coroziune și nu în ultimul rând achiziționarea rulmenților cu sisteme de etanșare avansate.
Supraîncălzirea:
Supraîncălzirea este de obicei cauzată de montarea eronată a rulmentului, a cărui toleranță este prea strânsă sau prea slăbită, aplicarea incorectă a lubrifianților sau proasta calitate a acestora și alte probleme tehnice.
Metode de evitare a supraîncălzirii: montarea corectă a rulmentului prin aplicarea toleranței potrivite, alegerea lubrifianților potriviți, dacă se poate cele conforme instrucțiunilor de folosire și aplicate la condițiile de mediu în care se vor folosi, precum şi mentenanța periodică a rulmenților pentru a observa orice malfuncțiune.
În cele din urmă, vă invităm să vizualizați gama noastră de produse la adresa https://www.leco.ro/piese-de-schimb și vă așteptăm cu multe alte detalii privind produsele noastre. Apelați cu încredere la noi pentru a face cea mai bună alegere pentru utilajele dumneavoastră!