Lubrifierea corectă a rulmenților
in Mentenanță în industrieFolosirea lubrifiantului potrivit are un impact imens asupra duratei de viață a rulmenților și timpului acordat mentenanței.
Alegerea lubrifianților depinde de mulți factori ceea ce ne poate îngreuna decizia. Acest articol vine să explice, mai pe înțelesul tuturor, unele noțiuni și să ne călăuzească spre a face cele mai înțelepte alegeri.
Astfel, iată câteva repere de care depinde alegerea lubrifianților: poziția rulmenților-expunerea la mediul înconjurător, tipul de etanșare al acestora, mărimea lor, viteza la care vor fi supuși să funcționeze, încărcătura cu care vor fi însărcinați, complexitatea operațiunilor echipamentului, condițiile de climă, să enumerăm doar câteva.
Dar să începem cu începutul. Ce rol are lubrifierea?
• Reduce fricțiunea între suprafețele de contact
• Minimizează uzura
• Dispersează căldura apărută în urma fricțiunii
• Menține rulmentul necontaminat
Reducerea fricțiunii, evitarea supraîncălzirii, reducerea uzurii, toate acestea împiedică defectarea prematură a rulmentului, reducând și timpul în care utilajul nu poate fi folosit din cauza mentenanței.
Dar ce lubrifianți să folosim? Uleiuri sau vaseline?
Scurtă clarificare a conceptelor. Uleiul îl știe toată lumea, dar ce este vaselina? Vaselina este tot ulei la care se adaugă un agent de îngroșare și alți aditivi. Agenții de îngroșare afectează capacitatea și compatibilitatea vaselinelor. De asemenea, afectează consistența acestora ceea ce se măsoară în grade NLGI (National Lubrificating Grease Institute). Cu cât gradul NLGI este mai mare, cu atât este mai consistentă vaselina. Unsorile sunt mai bune pentru controlul scurgerilor și oferă o etanșare mai bună împotriva contaminărilor, rămâne mai mult timp pe rulment și este mult mai tolerant la anumite condiții. Desigur, și ungerea cu ulei are avantajele ei. Este mai ușor de aplicat, se poate controla mai bine cantitatea și este mult mai curat decât vaselina. De asemenea, are proprietăți de răcire mai bune și asigură o viață mai lungă rulmenților.
Rămâne totuși această dilemă în domeniu. Pentru a ajunge cât mai aproape de adevăr trebuie să luăm în considerare mai mulți parametrii. Deși fiecare fabricant de rulment specifică și tipul de lubrifiant care trebuie aplicat, dar totul se referă la condiții ideale, nu se iau în considerare alte condiții în care ar putea funcționa rulmenții. Totuși acești parametrii sunt extrem de importanți pentru durata lor de viață și pentru performanța lor.
Gama de lubrifianți este foarte largă și versatilă, fiecare specificație având rolul ei. Alegerea lubrifiantului potrivit trebuie să țină cont de următoarele:
• Expunerea la mediul înconjurător și a temperaturii exterioare
• Regimul de încărcare a rulmentului
• Viteza de rotire
• Tipul de operațiune pe care îl va efectua
Echipamentele de astăzi sunt de obicei echipate cu sisteme proprii de ungere, controlate de o pompă centrală, care asigură ungerea periodică cu ulei sau alt gresant, dintr-un rezervor. Momentul și numărul ciclurilor de ungere este controlat computerizat sau prin funcții manuale. La motoarele din interiorul unui automobil sau utilaj este folosit un concept similar, cu excepția că uleiul este pompat în mod constant.
Influența condițiilor de operare a echipamentelor asupra lubrifianților
În funcție de mediile de operare trebuie să protejăm rulmenții, iar un expert va alege lubrifiantul în așa fel încât să corespundă mediului în care se va folosi. Și da, lubrifiantul trebuie ales de către tehnicienii din domeniu! Este o diferență enormă între lubrifianții care se folosesc pe echipamentele cu viteză mică și lubrifianții care se folosesc pe echipamentele cu viteză mare sau fluctuantă. Pe măsură ce viteza crește, din cauza fricțiunii, va crește și temperatura. Temperatura înaltă, scade vâscozitatea lubrifiantului, reducând eficacitatea acestuia. În cazul rulmenților care operează la viteză mare sau fluctuantă lubrifierea se va face în mod automat, nu prin scufundare sau stropire.
O altă metodă de lubrifiere implică dispozitive de aburire a uleiului. Aceste spray-uri interne relubrifiază rulmenții atunci când alimentarea cu lubrifiant este limitată, iar componentele de răcire sunt esențiale pentru eficiență. Prin urmare, subsistemele de aburire funcționează cel mai bine acolo, unde condițiile ambientale sunt controlate cu atenție și nu există schimbări majore de temperatură sau viteză.
Pentru a face față fluctuațiilor extreme de viteză, recomandăm apelarea la standardele industriale. Clasa curentă NLGI a unui produs, de exemplu, îi poate ajuta pe tehnicieni să prezică modul în care temperaturile în schimbare pot afecta distribuția vaselinei pe rulment în timpul reumplerii și funcționării. Altă soluție posibilă reprezintă uleiurile multigrad, care permit echipamentului să se adapteze la nevoile în schimbare de viscozitate, la diferite temperaturi. Există, de asemenea, mai multe metode de preîncălzire și prerăcire a lubrifianților și a rulmenților înainte de operare.
Rulmenții lubrifiați corespunzător adaugă ani de viață utilajelor, iar lubrifiantul greșit poate provoca un dezastru. Complexitatea lubrifierii rulmenților se datorează gamei enorme de variabile care o determină pe cea mai bună pentru o anumită aplicație. Prin urmare, alegerea lubrifiantului pentru rulmenți necesită experiență/experţi.
Noi, cei de la Leco, vă așteptăm cu soluții și sfaturi tehnice! Apelați cu încredere și echipa noastră nu vă va dezamăgi: [email protected], 0744335119.