Dezghețarea mitului antigelului
in Mentenanță în industrieDin toată această listă, prezentul articol va trata una dintre cele mai importante elemente ale pregătirii pentru iarnă, și anume: lichidul de răcire, antigelul.
Astfel vom începe prin a explica succint ce este de fapt antigelul, apoi vom continua prin prezentarea modului de acționare al acestuia, tipurile existente pe piața mondială și desigur vă vom acorda sfaturi utile privind achiziționare a unuia sau altuia dintre tipurile de antigel existente.
Ce este antigelul?
Este un lichid pe bază de glicoli, în principiu glicoli de etilen sau propilen, în funcție de la ce tipuri de autovehicule se vor folosi, și este componentul principal al lichidului utilizat în sistemul de răcire al autovehiculului.
Etilenglicolul este prima variantă de soluție folosită în fluidele de răcire ale sistemelor autovehiculelor, care după 1926 a început să fie înlocuit cu propilenul având în vedere nivelul de toxicitate al acestuia. S-a căutat un înlocuitor al acestui lichid dulceag mai ales din cauza curentului tot mai puternic al activiștilor pentru protecția animalelor (mai ales de companie) și pentru protecția copiilor, fiind foarte toxic și în contact cu organismul producând pagube fatale. Astfel a intrat în uz coechipierul său, propilenul, care este varianta mai puțin toxică și mai prietenoasă cu mediul înconjurător al antigelului.
În afară de glicoli, antigelul, mai conține și alți aditivi: tampoane de pH, care mențin alcalinitatea soluției și compuși anticorozivi, pentru împiedicarea degradării componentelor metalice, de cauciuc și mai nou a componentelor din plastic.
Cum acționează antigelul?
Este lichidul de control al temperaturii din vehicul.
Toate motoarele cu ardere internă generează o cantitate imensă de căldură, iar căldura poate fi ținută sub control prin circulația aerului sau a unui lichid în jurul blocului motor. Motoarele cu răcire prin circulația aerului au scăzut în număr în favoarea celor cu răcire prin lichid de răcire, mai ales din cauza reglementărilor privind emisiile de gaze. Astfel, cu generalizarea acestui sistem de răcire, s-a ajuns și la nașterea și răspândirea antigelului.
Apa, ar fi un lichid de răcire excelent pentru motoare, doar că are niște caracteristici care o împiedică să fie destul de eficientă în acest sens. O astfel de caracteristică ar fi punctul de fierbere al acesteia, 100 0C, temperatură la care se ajunge mult prea repede la un motor în funcțiune. Odată ce apa începe să fiarbă, aceasta se transformă în aburi, ceea ce va pune presiune pe garnituri și radiator. Mai mult, pe măsură ce aburii încep să scapă din sistem, nivelul apei scade semnificativ, ceea ce va duce la supraîncălzirea întregului sistem și implicit al motorului.
O altă caracteristică a apei, pentru care nu este favorizată în ceea ce privește sistemele de răcire, este faptul că, dacă temperatura acesteia scade sub 0 0C îngheață. Astfel, în regiunile, din care face parte și țara noastră, unde temperaturile scad sub 0 0C iarna, acest fapt ar produce pagube iremediabile.
Și iată-ne înapoi la acționarea antigelului, care are dublu rol: odată pentru a menține temperatura lichidului sub punctul de fierbere, apoi pentru a menține temperatura deasupra nivelului de îngheț. Deci, principala sa funcție este de a regla și menține temperatura lichidului de răcire. Înafara acestei caracteristici, acesta, printr-o serie de aditivi, va căpăta și alte funcții: anticorozive, și care încetinesc contaminarea organică sau acumularea de bacterii.
Care este diferența dintre antigel și lichidul de răcire?
Pe parcursul acestui articol am folosit ambii termeni: de lichid de răcire și cel de antigel. Acum, venim să explicăm care este diferența între cele două noțiuni.
Lichidul de răcire este pur și simplu o soluție pre-amestecată de antigel și apă; de obicei, în proporție de 50-50% sau 70-30 %. Deoarece acesta conține deja apă, nu trebuie diluat cu alte produse înainte de utilizare. În schimb, antigelul trebuie amestecat cu apă înainte de a putea fi utilizat. Și cu aceasta am și venit de hac deslușirii semanticii celor două noțiuni.
Diferitele tipuri de antigel
În conformitate cu noile standarde ale componentelor de motor, mult mai avansate în zilele noastre, s-a ridicat necesitatea de a îmbunătăți și antigelul, pentru a-l face mai eficient în noile condiții. Desigur, componența compușilor chimici fac diferența.
Practic, sunt trei tipuri de lichide de răcire:
• Formula în care printre compuși se află acidul anorganic: acest lichid se folosește încă de la începutul anilor 90, care vine într-o culoare verde, strălucitoare, dar care nu se mai folosește la vehiculele fabricate mai nou. Este realizat prin adăugarea de fosfați și o anumită cantitate de silicați și glicoli. Aceste fluide verzi, pentru vehiculele mai vechi, au nevoie să fie schimbate la fiecare 2 ani.
• O altă formulă, este una lipsită atât de fosfați cât și de silicați. Oferă o rezistență la coroziune similară cu cea a amestecurilor de antigel verde. Compușii anticorozivi din aceste soluții au o acțiune lentă, ceea ce conferă produsului o durată de viață mai lungă. De asemenea, este special conceput pentru a oferi protecție anticorozivă pieselor din aluminiu și plastic în mașinile mai noi. Acestea trebuie înlocuite la fiecare 3-5 ani.
• A treia formulă este una hibridă, care după cum îi sugerează și numele, și care combină ceea ce este mai bun din cele două formule anterioare. De obicei, au o culoare galbenă sau portocalie, dar, sunt disponibile și în alte culori, cum ar fi roz, violet sau albastru. Acum, sunt cele mai răspândite dintre cele trei tipuri de antigel. Le veți recunoaște și după specificația de pe etichetă, care spune că: îndeplinește specificațiile G-05.
După cum probabil ați observat deja, culoarea antigelului nu este o sursă sigură de indicator fiabil al tipului de antigel, singurul lucru unde ne ajută această informație este să nu amestecați două tipuri diferite de antigel. Recomandăm apelarea la specialiști când urmează să achiziționăm un astfel de lichid: fie la furnizorul dumneavoastră de piese și componente auto, fie la mecanicul care vă întreține mașina.
Putem amesteca diferitele tipuri de antigel?
Răspunsul este foarte scurt și coincis: nu, nu putem amesteca diferitele tipuri de antigel. Amestecarea poate duce la o reacție chimică, nedorită, care va afecta sănătatea pieselor și a motorului dumneavoastră.
Concluzie
Cel mai important lucru de reținut, atunci când utilizați un lichid de răcire, este să urmați recomandările producătorului.
Folosirea neproporțională a lichidului de răcire cu apa poate dăuna de asemenea, componentele autovehiculului. Astfel, pentru utilizarea generală, din timpul anului, proporția ideală trebuie să fie de 50-50 % (antigel la apă), iar pentru iarnă, cantitatea de antigel ar trebui să crească până la 70%.
În cele din urmă, folosiți antigelul potrivit de la furnizorul dumneavoastră de componente auto, în care aveți încredere.
Firma Leco vă poate fi partener, punându-vă la dispoziție o gamă largă de produse și mai presus de aceasta vă va îndruma în găsirea celor mai potrivite soluții pentru vehiculul dumneavoastră.